
Prvega februarja letos je v Opčine, satelitsko naselje Trsta, po osmih letih znova zapeljal legendarni modri tramvaj. Znamenita povezava javnega prevoza, ki med središčem Trsta in Opčinami deluje že od leta 1902, je bila avgusta 2016 zaradi nesreče prisiljena prekiniti z delovanjem. Openska linija 2, zadnji ostanek nekoč obsežnega tržaškega tramvajskega omrežja, ostaja simbol tehničnega napredka avstro-ogrskega inženirstva ter ključni element tržaške dediščine. Po dolgotrajni obnovi infrastrukture in vozil so v začetku letošnjega leta na progi najprej izvedli poskusne vožnje, zdaj pa tramvaj ponovno vozi potnike po strmi trasi med Trstom in Kraškim robom.
Openci pravijo, da je njihov tramvaj rojen pod nesrečno zvezdo, saj so ga že v prvih tednih po ponovni vzpostavitvi doletele različne ovire. Dobesedno. Na otvoritveni dan je s trga Dalmazia krenil z zamudo zaradi nepravilno parkiranega vozila na tirih. Manj kot dva tedna kasneje se je na tramvajski progi znašel avtomobil s slovensko registracijo, zaradi česar je bil promet za kratek čas oviran. Nekaj dni zatem je slabo vreme povzročilo težave z električno napeljavo, zaradi česar je moral tramvaj popoldne nehati obratovati, a je že naslednji dan znova vozil.
Kljub težavam je 17. februarja po 123 let stari progi zapeljal še drugi tramvaj, tretji pa bi se moral pridružiti 3. marca, kar bi omogočilo odhode s postaj na vsakih 28 minut, vendar se to ni zgodilo. Podjetje Trieste Trasporti je kmalu zatem zaradi okvare ležaja v vlečnem vozilu tramvajsko linijo ponovno začasno ustavilo. Popravilo, ki je zahtevalo razstavljanje velikega dela vlečnega vozila s pomočjo žerjava, je trajalo do 11. marca, ko so tramvaji po novih testnih vožnjah začeli znova obratovati. Zadnji, tretji tramvaj, se jim je tako pridružil zadnji dan marca, zdaj pa tramvaji med Opčinami in Trstom dnevno opravijo 59 voženj.
Openski tramvaj je že desetletja pomembna turistična znamenitost Trsta. V Koledarju Goriške Mohorjeve za leto 1983 je zapisano, da je bil znan tudi v Ljubljani, Milanu, na Dunaju in po vsej Avstriji. Ko so tržaški mestni svetniki zaradi finančnih izgub razpravljali o njegovi ukinitvi, so se domačini, zlasti Openci, odločno uprli. Mestna uprava, ki je od leta 1961 dalje skrbela za tramvaj v okviru podjetja ACEGA, je popustila in namenila obsežna sredstva posodobitvi proge. Tako je tramvaj preživel najtežja leta in 10. septembra 1982 praznoval osemdesetletnico svojega obstoja.
Prvi načrti za tramvaj segajo v leto 1883, ko je avstrijski inženir Schmidt občinskim oblastem predložil projekt za gradnjo turistične proge do Opčin. Po njegovem predlogu bi potnike prevažala parna lokomotiva z gosenično verigo, ki bi omogočala premagovanje strmin. Oblasti so 9. januarja 1901 odobrile gradnjo proge, ki so jo dokončali septembra naslednje leto. Sprva so v promet vključili šest tramvajskih vozov za potnike, enega za tovorni promet in tri električne lokomotive. Vozila so izdelali v Gradcu na danes avstrijskem Štajerskem, nato pa so jih do Sežane pripeljali z železnico in od tam z volovsko vprego prepeljali do Opčin. Prva poskusna vožnja je bila izvedena 9. septembra 1902, naslednji dan pa so na otvoritveni slovesnosti napovedali podaljšanje proge do Sežane in Bazovice.
Že kmalu po otvoritvi pa so se pojavile težave. Komaj mesec dni po začetku delovanja je pri Škorklji zaradi prevelike hitrosti in strmine prišlo do hude nesreče. Tramvajski voz je iztiril in se zaletel v bližnjo hišo, kar je v Trstu in okolici povzročilo močan odziv, saj so se nekateri začeli izogibati tramvajski vožnji, ob dogodku pa je nastala tudi znana tržaška popevka »Tram di Opcina«. Od 26. aprila 1928 dalje so začeli na Škorklji po jekleni žici z novim sistemom na osnovi ravnotežja spuščati tramvajske vozove, ki so bili zavarovani z dodatnimi avtomatičnimi vozili.
Danes je tramvaj sicer relativno počasno prevozno sredstvo, vendar ostaja priljubljena turistična atrakcija. Ponuja čudovit razgled na Trst, hkrati pa zaradi problematičnega parkiranja v mestu marsikdo svoj avtomobil raje pusti na Opčinah in se v mesto odpravi s tramvajem. Kljub občasnim zapletom in tehničnim izzivom ostaja openski tramvaj ena najbolj ikoničnih prometnih povezav v okolici.
»Openski tramvaj že ob rojstvu ni imel sreče. Ko se je spuščal po Škorklji, se je zaletel v hišo. Hvala Bogu, da je bil delavnik in v tramvaju ni bilo nikogar razen ubogega zavirača.« – Tram di Opcina, Francesco Zito
Ana Zupan