Avtobus je, avtobusa ni

Po prenovi voznega reda medkrajevnih avtobusov obilica težav

Leta 2022 je bila ustanovljena Družba za upravljanje javnega potniškega prometa (DUJPP), ki je s prvim julijem letos od Ministrstva za okolje, podnebje in energijo oziroma njihovega sektorja za javni potniški promet (JPP) v celoti prevzela upravljanje medkrajevnega avtobusnega linijskega potniškega prometa. Konec avgusta je direktor omenjene družbe Miran Sečki na tiskovni konferenci napovedal prenovljeni vozni red, ki naj bi prinesel izboljšave. Poudaril je, da so v nov vozni red dodali večje število voženj ter da so »pokrili cone, kjer prevozov do zdaj ni bilo, in tam, kjer je bila potreba, avtobuse dodali«.

Stvarnost drugačna od teorije

Prišel je september, pričelo se je novo šolsko leto in izkazalo se je, da novi vozni redi le niso prinesli izboljšav, prej obratno. Največ težav so sicer imeli dijaki na jugovzhodu Slovenije. Ena od najočitnejših težav, ki se je pojavila, so bili polno zasedeni avtobusi, ki so zaradi tega enostavno peljali mimo postajališč, zaradi česar so dijaki ostali brez prevoza, kljub temu, da so že imeli plačane celoletne vozovnice. Ravnateljica Gimnazije Novo mesto Mojca Lukšič je za portal MMC povedala, da so se težave s prevozi pojavile skoraj na vseh linijah, ob tem pa dodala še, da tamkajšnje srednje šole v prenovo voznih redov niso bile vključene.

Iz podjetja Nomago, ki ima koncesijo za izvajanje medkrajevnih prevozov na območju, na katerem je prihajalo do največ težav, so sporočili, da so prevoze izvajali v skladu z veljavnimi voznimi redi, ki pa jih od 1. julija letos po vsej državi usklajuje in določa DUJJP. Pred tem so vozne rede določali izvajalci prevozov sami. 

Medtem so iz družbe Arriva odgovorili, da si pri njih prizadevajo »zagotoviti uporabnikom čim bolj prijazno izkušnjo javnega prevoza. Vedno, ko zaznamo povečan obseg povpraševanja na določeni liniji, vzpostavimo dodatne termine odhodov in o tem obvestimo naročnika – Družbo za upravljanje javnega potniškega prometa. Z naročnikom ves čas korektno sodelujemo, se medsebojno redno obveščamo in si skupaj prizadevamo odgovarjati na potrebe potnikov in uvajati potrebne prilagoditve v najkrajšem možnem času.«

DUJJP:  Krivi so koncesionarji

Na težave z avtobusnimi prevozi so se odzvali tudi v DUJJP. Zapisali so, da se v »DUJPP  po uvedbi novega režima voznih redov dnevno soočajo s težavami in odstopanji, nastalimi na strani koncesionarjev v neizvrševanju pogodbe«. Koncesionarji naj se ne bi dobro pripravili na izvajanje prevozov, kot so to zagotovili v pogodbi, marsikje pa naj ne bi pravilno postavili ur odhodov, kaj šele, da bi jih uskladili s šolami. 

Ministrstvo v bran DUJJP

Na Ministrstvu za naravne vire in prostor so potrdili navedbe DUJJP ter zapisali, da so imeli novi koncesionarji za pripravo na voljo skoraj 15 mesecev: »Glede na to, da so julija in avgusta šolske počitnice, pa so dejansko imeli še dva dodatna meseca, skupno torej skoraj 17 mesecev, da se pripravijo na polni obseg izvajanja prevozov, ki se je začel 1. septembra letos, s pričetkom šolskega leta.« Poudarili so še, da je »šlo za prvo večjo spremembo na področju avtobusnega JPP po več kot dvajsetih letih. Glede na novosti je seveda prišlo tudi do določenih napak, kar se je pokazalo predvsem v prvih dneh septembra. Velja poudariti, da do težav ni prihajalo po celotnem ozemlju Slovenije, pač pa predvsem v treh regijah [v jugovzhodni Sloveniji, na Savinjskem in Koroškem, op. a.]. V nekaterih primerih je res šlo za nedoslednosti v samih voznih redih, v večini primerov pa se je izkazalo, da so koncesionarji opustili izvedbo določenih prevozov. Težava torej ni nastala na strani DUJPP, pač pa na strani izvajalcev.«

Glede na začetni debakel pri urejanju javnega potniškega prometa, nas je zanimalo, ali ima ministrstvo strategijo, ki bi ljudi spodbudila k večji uporabi javnega prevoza, ter na kakšne načine bi to storilo. V svojem odgovoru so navedli, da je trenutno v veljavi Strategija razvoja prometa v Republiki Sloveniji in Resolucija o nacionalnem programu razvoja prometa v RS do leta 2030, ki zajemata tudi ukrepe za razvoj javnega potniškega prometa, da pa se pripravlja prenova le-teh, »kjer bo spodbujanje JPP dolgoročno zajeto v Državni celostni prometni strategiji, ki bo pripravljena v zakonskem roku, najkasneje pet let od uveljavitve Zakona o celostnem prometnem načrtovanju iz leta 2022«.

V slovenski Istri težave manj pereče

Tudi na območju slovenske Istre uporabniki avtobusnega prometa opažajo, da je prišlo do sprememb in s tem do določenih težav, vendar so te težave manj problematične kot drugod po državi. Vsem je skupno opažanje, da prihaja do določenih zamud, ki naj bi se pojavile z začetkom šolskega leta. Dijakinja iz Kopra nam je odgovorila, da sicer ne zaznava nekega poslabšanja, se ji je pa že zgodilo, da je avtobus zamujal. Druga dijakinja nam je povedala, da do sedaj kakšnih težav ni opazila, je pa prav tisti dan prvič ostala brez prevoza, ker je bil avtobus prezaseden. Tretji dijak nam je opisal povsem drugačna opažanja. Sam se vsakodnevno vozi iz zaledja Kopra in pravi, da je bila s septembrom frekvenca avtobusnih prevozov podvojena. Sicer prihaja do zamud, ampak po njegovem mnenju ne drastično večjih, kot so bile pred uveljavitvijo novega voznega reda.

Jan Bednarik

Back to top button