V zadnjih letih se je uporaba električnih skirojev močno povečala in s seboj prinesla tudi negativne posledice. Med letoma 2020 in 2023 je bilo v povprečju letno kar 157 oseb udeleženih v prometnih nesrečah s skiroji. Od tega jih je dvajset utrpelo hujše poškodbe, 111 lažje, dve osebi pa sta umrli. Kljub temu, da lahko uporaba zaščitne čelade bistveno zmanjša tveganje za hude poškodbe, je mnogo voznikov še vedno ne uporablja.
Neodgovorna vožnja in neuporaba čelad
Letos so zaradi padca s skirojem že obravnavali 165 poškodovancev, starih petnajst let in manj. Po policijski statistiki pa so zabeležili že 117 prometnih nesreč z vozniki električnih skirojev, pri čemer je bilo 12 oseb huje poškodovanih, 81 pa jih je utrpelo lažje poškodbe, čeprav se leto še ni zaključilo. V preteklih letih je trend nesreč močno narasel. Pred štirimi leti so poročali o treh huje poškodovanih in 38 lažje poškodovanih osebah, lani pa je bilo že 30 huje poškodovanih in kar 166 lažje poškodovanih udeležencev.
Problem so predvsem prehitri in lahkomiselni vozniki, pogosto mladoletni, ki čelade ne uporabljajo in s svojo vožnjo ogrožajo sebe ter druge. Poleg tega zaradi hitre in tihe vožnje pogosto niso pravočasno zaznani s strani drugih udeležencev v prometu, kar botruje nesrečam in poškodbam, ki dodatno obremenjujejo že tako preobremenjene urgentne centre in zdravstveni sistem.
Zaščitna oprema rešuje življenja
Še posebej zaskrbljujoč je trend naraščanja poškodb glave, ki jih je ob nesrečah s skiroji mogoče preprečiti z nošenjem čelade. Zdravniki opažajo vse več primerov krvavitev in hematomov v glavi, kar kaže na resnost problematike. Letos so v prvih šestih mesecih zabeležili že pet primerov krvavitev v glavi, medtem ko so lani obravnavali dva.
Statistika kaže, da je približno polovica umrlih in poškodovanih voznikov električnih skirojev v nesreči vozila brez čelade. Prav tako čelad nista nosili niti obe smrtni žrtvi leta 2022. Strokovnjaki zato močno priporočajo nošenje čelade vsem uporabnikom, saj brez nje pogosto pride do hudih poškodb glave in obraza.
Majhna kolesa in velika hitrost – nevarna kombinacija
Električni skiroji imajo več varnostnih izzivov. Poleg majhnih koles, ki niso primerna za večje hitrosti, je problematična tudi njihova predelava, ki omogoča doseganje višjih hitrosti od dovoljenih. To povečuje tveganje za nesreče, saj vozilo postane nestabilno, predvsem na neravnem terenu. Evropski svet za varnost v prometu je zato predlagal, da bi bila najnižja starost za vožnjo električnega skiroja 16 let, uporaba čelad pa obvezna za vse voznike. Predlagajo tudi omejitev najvišje dovoljene hitrosti na 20 km/h, kar bi zmanjšalo tveganje za hude poškodbe ob nesrečah.
Pri nas lahko električne skiroje vozijo osebe starejše od štirinajst let, medtem ko jih lahko otroci od dvanajstega leta uporabljajo le, če so predhodno opravili kolesarski izpit. To dokazujejo z nosilno kolesarsko izkaznico, ki jo morajo imeti s seboj med vožnjo. Obvezno je nošenje čelade do dopolnjenega osemnajstega leta starosti, maksimalna dovoljena hitrost pa je omejena na 25 km/h.
Za tiste, ki prekoračijo hitrostno omejitev, je predpisana globa v višini 250 evrov, medtem ko vožnja brez čelade stane 120 evrov. Z električnim skirojem je dovoljeno voziti po površinah, namenjenih pešcem in kolesarjem, pa tudi po conah za pešce, vendar mora voznik prilagoditi hitrost pešcem. Če tega ne upošteva, ga lahko doleti kazen v višini 160 evrov.
Mladi in skiroji – kombinacija, ki zahteva odgovornost
Primeri nesreč, v katerih so bili udeleženi mladoletniki, opozarjajo na pomembnost pravilne uporabe skirojev. V naselju pri Šmarjeških Toplicah je letos padla šestnajstletnica, ki je na skiroju prevažala otroka. Kljub temu, da sta oba nosila čelado, se je voznica hudo poškodovala. Ta primer ponovno izpostavlja dejstvo, da tudi zaščitna oprema ni vedno dovolj, če vozniki ne prilagodijo vožnje pogojem na cesti.
Nujna je večja osveščenost
S porastom priljubljenosti električnih skirojev prihaja do vse več poškodb. Po mnenju strokovnjakov bi morali starši bolj odgovorno pristopiti k nakupu in uporabi teh vozil, saj električni skiro ni igrača. Otroci in mladostniki se morajo zavedati, da so v prometu enakovredni udeleženci, kar pomeni, da morajo spoštovati pravila in uporabljati zaščitno opremo.
Policija in zdravniki nenehno opozarjajo na nevarnosti, ki jih prinaša neodgovorna uporaba skirojev. Statistika ne laže – število nesreč narašča, posledice pa so pogosto hude, predvsem ko gre za poškodbe glave. Starši in skrbniki bi morali prevzeti odgovornost in zagotoviti, da mladi skiroje uporabljajo varno
Petra Znoj