
V DZ pohvale krepitvi vzgojnega delovanja in omejitvi elektronskih naprav v šolski zakonodaji
V splošni razpravi o vladnem predlogu novele zakona o osnovni šoli na današnji seji DZ je bilo tako iz koalicijskih kot opozicijskih vrst slišati več pohval nekaterih rešitev, denimo krepitve vzgojnega delovanja, zagotavljanja varnosti in omejitve uporabe elektronskih naprav. Obenem pa so predvsem v opoziciji nanizali tudi več opozoril.
DZ je danes na pobudo SDS opravil splošno razpravo o vladnem predlogu novele zakona o osnovni šoli. V njem je po besedah ministra za vzgojo in izobraževanje Vinka Logaja na novo urejeno vzgojno delovanje šol. Formalno se ukinja vzgojni načrt kot samostojen dokument, vsebine vzgojnega delovanja pa se vključujejo v letni delovni načrt šole. Na novo je definiran vzgojni opomin, ki se lahko izreče tudi ob prvi hujši kršitvi in se lahko prenese v naslednje šolsko leto. Ureja se tudi možnost prešolanja učenca na drugo šolo po treh izrečenih opominih.
Predlog daje pravno podlago za pregled osebnih predmetov učencev ob utemeljenem sumu posedovanja nevarnih snovi in nalaga staršem dolžnost nadzora nad predmeti, ki jih otroci prinašajo v šolo. Uporaba elektronskih naprav med poukom bo dovoljena le, če je to nujno za izvedbo učnega procesa, o čemer odloča učitelj. Za učence, ki s svojim vedenjem ogrožajo varnost drugih, se uvaja možnost prilagojenega izvajanja pouka, je naštel Logaj.
V predmetnik se uvaja nov predmet informatika in digitalne tehnologije, za učence iz romske skupnosti pa dopolnilni pouk slovenskega jezika in zakonska podlaga za zbiranje podatkov o številu romskih učencev. Predlog podrobneje ureja postopke vpisa, prepisa in odloga šolanja ter natančneje določa postopek opravičevanja odsotnosti učencev. Po ministrovem prepričanju predlog predstavlja pomemben korak k sodobnejšemu, varnejšemu in bolj vključujočemu osnovnošolskemu sistemu.
Po besedah Vere Granfol (Svoboda) šole z novelo “dobivajo jasnejšo pravno podlago za ukrepanje v primerih neprimernega ali celo nevarnega vedenja učencev”. Med drugim je izpostavila, da se na področju izostankov odgovornost prenaša tja, kamor sodi – na starše. Pozdravljajo tudi možnost, da lahko otroci s posebnimi potrebami uveljavljajo možnost izobraževanja na domu tudi med šolskim letom in da bodo ti učenci v primeru življenjsko ogrožujočega zdravstvenega stanja upravičeni do spremljevalca na šolskem prevozu.
Po mnenju Damijana Bezjaka Zrima (SD) predlagani ukrepi naslavljajo ključne izzive. V njihovi poslanski skupini še posebej pozdravljajo omejevanje uporabe mobilnih telefonov. Poudaril pa je, da bodo kljub spremembam zakonodaje še naprej nujne preventivne dejavnosti učiteljev in šol, ki bodo spodbujale sodelovanje, medsebojno spoštovanje, kulturo dialoga ter nenasilno komunikacijo.
Da gre v noveli za potrebne in dobrodošle spremembe, je dejala tudi Tatjana Greif iz Levice. Bi bilo pa po njenih besedah dobro, da bi določba glede omejitve elektronskih naprav “veljala tudi za učiteljski kader, saj morajo biti za zgled učencem”. Pozdravila je tudi več drugih ukrepov, bo pa po njenih besedah treba nujno okrepiti kadrovsko situacijo v šolah in plačilo zaposlenih. Zavzela se je tudi za čim hitrejše vpeljevanje pouka romskega jezika v šolah.
Po besedah Tomaža Lisca iz SDS pa bo njihova podpora predlogu odvisna od nadaljnje razprave na matičnem odboru. Kot je dejal, pri ukinjanju vzgojnega načrta pogrešajo analizo, pozdravljajo pa ureditve na področju šolskega reda. V zvezi s tem je sicer izpostavil strah, da bodo šole pri določanju postopka pregleda učenčevih predmetov prepuščene vsaka sebi. Podpirajo rešitve s področja zagotavljanja varnosti, dvomi pa, da so za spoštovanje omejitev uporabe elektronskih naprav odgovorni izključno starši. Glede novega predmeta s področja informatike se v SDS sprašujejo, ali ni uvedba v 7. razredu prepozna.
V NSi pa predlogu ne bodo nasprotovali. Kot je spomnila Iva Dimic, so nekateri ukrepi podobni rešitvam, ki so jih v preteklosti predlagali sami. Med njimi je denimo možnost začasnega umika učenca iz razreda, a so po besedah Dimic v NSi predvideli tudi možnost vključitve učenca v poseben program za socializacijo. Pri uvedbi predmeta informatika in digitalne tehnologije je izpostavila vprašanje zagotavljanja ustreznega kadra. Dimic je pozdravila rešitve glede vzgojnega opomina in opravičil ter omejitev uporabe elektronskih naprav, opozorila pa je na vztrajanje pri birokratizaciji šolskega prostora.
Tudi v poslanski skupini nepovezanih poslancev po besedah Eve Irgl pozdravljajo več predlaganih rešitev, med njimi sta omejitev uporabe elektronskih naprav ter uvedba predmeta informatika in digitalne tehnologije. Obenem je opozorila, da varnostne grožnje postajajo realnost tudi v šolskem prostoru, zato podpirajo možnost pregleda osebnih predmetov učencev, pri čemer pa je poudarila, da morajo biti spoštovane temeljne pravice otrok. Kot je napovedala Irgl, bodo predlog novele podprli.
O tem, ali je novela primerna za nadaljnjo obravnavo, bodo poslanci glasovali na sredinem nadaljevanju seje.