
Onemogočanje pomoči kulturnikom
Slovenija je od začetka julija edina država v Evropski uniji brez lastnega Centra Ustvarjalne Evrope.
Motovila, center za spodbujanje sodelovanja v kulturnih in ustvarjalnih sektorjih, je s koncem junija zaključil z dejavnostmi CED Slovenija, ki jih je uspešno opravljal od leta 2014. Ministrstvo za kulturo mu kljub obljubam pogodbe ni podaljšalo. Zaradi tega bo veliko domačih kulturnih ustvarjalcev vsaj nekaj časa ostalo brez pomoči pri pridobivanju financiranja iz Evropske unije.
Letos se je zaključil sedemletni program CED Slovenija, s čemer se je zavodu Motovila zaključila pogodba z Ministrstvom za kulturo. Svoj cikel izvajanja dejavnosti je zavod dokončno zaključil s koncem junija, čeprav so še dan prej »tik pred začetkom Info dneva Ustvarjalna Evropa, ki se ga je udeležilo 97 udeležencev, z Ministrstva za kulturo prejeli ustno zagotovilo, da bo ministrstvo Motovili do konca julija 2021 podaljšalo obstoječo pogodbo.« Po zaključku omenjenega dogodka so prejeli »dokončno odločitev, da podaljšanje ni možno.«
Do konca postopka imenovanja novega centra CED Slovenija za obdobje 2021-2027 v Sloveniji centra torej sploh ne bo. Postopek se bo predvidoma zaključil najkasneje sredi septembra. Do zamud pri izpeljavi novega razpisa naj bi prišlo že v začetku letošnjega leta zaradi spremenjenih političnih in zdravstvenih razmer. Posledice bodo verjetno najbolj čutili v filmski industriji, ki je zaradi lanskoletne blokade sredstev že tako na precej trhlih nogah. Filmski projekti namreč zahtevajo večletne priprave. Motovila jim je bila pri tem pomembna pomoč v pridobivanju sredstev iz evropskega programa Media.
V preteklih letih so prav slovenski producenti na razpisih Ustvarjalne Evrope črpali rekordne zneske. Med uspešnimi dobitniki so se znašle skoraj vse domače filmske produkcijske hiše, številne knjižne založbe, gledališča, plesni teatri, glasbeni producenti, muzeji, galerije in še kaj. Konkretno so s pomočjo sredstev iz Ustvarjalne Evrope uspeli izvesti projekt Film v bolnici, izgradnjo mreže pisateljskih rezidenc, ljubljanski filmski festival Liffe, mednarodni festival animiranega filma Animateka, filmski festival Kino Otok/Isola Cinema, festival sodobnih umetnosti Mesto žensk, pa tudi druge projekte v Kinodvoru, ZRC SAZU, Umetnostni galeriji Maribor, Kinu Šiška, Društvu slovenskih pisateljev, Aksiomi, Slovenskem etnografskem muzeju, Oddelku za restavratorstvo Univerze v Ljubljani, Narodni galeriji, Slovenskem narodnem gledališču Maribor in še kje. Motovila je vsem omenjenim pomagala pri nabiranju sredstev za organizacijo usposabljanj, festivalov, delavnic, seminarjev, ter drugih sodelovanj v domačih in mednarodnih projektih. Skupno je Motovila tako sodelovala s 135 slovenskimi organizacijami, ki so bile na razpisih uspešne. V preteklem sedemletnem obdobju je bila Slovenija celo med najuspešnejšimi izmed 41 sodelujočih držav, kar pomeni, da so slovenski vodje projektov v tem času počrpali 24,5 milijona evrov sredstev, oziroma 3,5 milijona evrov letno.
Republika Slovenija bi se z vsemi omenjenimi projekti lahko pošteno hvalila na mednarodnem področju, a po dogajanju v preteklem letu sodeč, so zgoraj omenjene prominentne kulturne ustanove predvsem trn v peti trenutne vlade. Zato lahko predvidevamo, da novega mandata ministrstvo ne bo podelilo Motovili, ampak komu režimsko bolj všečnemu. V primeru, da do tega res pride, bo nova pisarna morda podprla in pomagala predvsem tistim projektom, ki niso objektivno najkvalitetnejši, so pa »naši«. Kar na evropskih razpisih ne pomeni veliko, zato se zna zgoditi, da bo slovenski Center Ustvarjalne Evrope izgubil do sedaj pridobljeni status kvalitetnega, prepoznavnega in sposobnega centra.
Motovila »seveda dela naprej, a do nadaljnjega ne bo izvajala nalog CED Slovenija,« so nam sporočili. V tem času se lahko za dodatne informacije obrnete kar na Ministrstvo za kulturo ali Izvajalsko agencijo EACEA.