HeadlineAktualnoKulturaPišemo

OHOHO festival stripa in street arta

Dobrih dvajset minut hoje od glavne železniške postaje na trgu kralja Tomislava v Zagrebu, zraven nekdaj blestečega hotela Westin, ob železniški progi za velikimi drsnimi železnimi vrati stoji zapuščena tovarna medicinskih izdelkov pod imenom Medika. Leta 1997 so nekaj stavb in dve večji dvorišči zasedli skvoterji, ki so zgradili avtonomni kulturni center Attack. V duhu sožitja in življenja v skupnosti tam gojijo subverzivno alternativno kulturo, ki je v hrvaški prestolnici, velikemu številu prebivalcev navkljub, zapostavljena.

 

 

V Mediki se je pretekli vikend odvil festival stripov in ulične umetnosti OHOHO. V ospredju je bila hrvaška neodvisna produkcija stripovskih samizdatov. Organizatorji so si dogodek prvenstveno zamislili kot odpiranje prostora neuveljavljenim umetnikom ter izmenjavo izkušenj in znanj.

Vsak dan je glavno dvorišče v popoldanskih urah zasedel sejem na katerem so sodelovali Komikaze, Striprefiks, Edem, Novo doba, Stripburger in domači umetniki.
Foto: Pia Nikolič

OHOHO se je letos po nekajletnem premoru odvil že tretjič zapovrstjo. Nova štiričlanska organizacijska ekipa, ki je pred tremi leti prevzela festival, vsako leto poskrbi da ta še nekoliko zraste. Letos so se poleg hrvaških ustvarjalcev in društev na sejmu in v pogovorih predstavili tudi slovenski stripovski profesionalni zine Stripburger, beograjski festival neodvisnega stripa Novo doba in ljubljanski stripovski festival Tinta. V sklopu festivala je v petek nastopil tudi Martin Ramoveš, stripovski avtor in glasbenik, ki rad povezuje obe svoji strasti. Več svojih stripovskih del je že uglasbil, oziroma obratno, več svojih glasbenih del je že ustripil. Napovedal pa je tudi kmalu prihajajoči stripovski album o rokovnjačih iz poljanske doline.

Martin Ramoveš je tokrat nastopil sam, brez podpore preostalih članov banda.
Foto: Pia Nikolič

Sobotni večer je bil namenjen težkokategornim kitaram, gromkim moškim glasovom in prerivanju pod odrom, ki so zaznamovali nastop petih domačih punk bandov od Debelega precjednika, Diverzantov, Kurv, Immobila do Fried Brain. Prvi so nastopili puljski mulci Immobile, ki so se na trenutke med seboj še malo lovili. Pod odrom so jih sicer navdušeno pozdravili njihovi oboževalci, ki so željni hitrih ritmov preslišali občasno neujemanje bobnov s kitaro in bas kitaro. Za hardcore punk pa je bila njihova godba začinjena s presenetljivo metalsko navdihnjenim kitaristom. Vrhunec večera so bili osiješki Debeli precjednik, ki množice niso pustili hladne niti med menjavanjem strune, ki je na nesrečo vseh počila ravno med vzponom h klimaksu.

Starejši kot so bili člani banda, manj je bilo razgaljenih zgornjih polovic teles na odru.
Foto: Pia Nikolič

Dogajanje se je na OHOHO začenjalo šele v poznopopoldanskih urah in trajalo do ranega jutra. Noč ima vendar svojo moč, sploh če govorimo o uličnih umetnikih, ki se v temi pogosto skrijejo pred predstavniki oblasti, ki bi jih lahko med slikanjem murala ali sprejanjem grafita oglobili. Med festivalom so umetniki sicer risali na t. i. legalne zidove, tudi znotraj stavb AKC Attacka. Slovenske barve je zastopala mlada vizualna umetnica iz Ljutomera Petja Kolenko, ki je pri festivalu sodelovala že v prejšnjih izvedbah. Še ena slovenska umetnica Mia pa je v galeriji Siva ustvarila prav posebno razstavo, kjer je ulično umetnost prenesla v notranje prostore. Galerijo ki je dobila ime po barvah svojih sten je najprej prebarvala v belo, nato je v njej obesila velike podolgovate liste. Na njih je bil videti obris železniških vagonov. Liste je umetnica sprva naslonila na vagone, z drgnjenjem svinčnika pa je na papir prerisala njihov obris. V galeriji je obiskovalec zato dobil občutek, da se nahaja v notranjosti vagona, čeprav je v resnici videl njihovo zunanjost. Visoko cenjeno risanje po vagonih, ki je posebej spoštovano prav v grafitarski skupnosti, pa je s tem dobilo nov pomen.

Ulični umetniki ne le, da rišejo po stenah, ampak o prostoru razmišljajo vključujoče. Tako nastanejo šaljivi prizori, ki spremenijo naše razumevanje prostora, kot je tale stol, ki so ga zalepili na strop.
Foto: Pia Nikolič

Letošnji festival je bil realiziran v manjši meri, kot je bilo sprva predvideno. Ministrstvo za kulturo in mestna občina sta se odločila za opazno rezanje višine sredstev,  zaradi katerih so se morali organizatorji odpovedati nekaterim gostom. Vseeno pa se niso odpovedali tiskanju festivalskega fanzina, ki je izšel že tretje leto zapored. Prvi je bil namenjen temi antifašizma, sledili sta številki o poliamoriji in slovenski mitologiji, objavljen pa je tudi že razpis za četrti zine s temo limonade v vesolju. Hrvaški stripar Darko Macan se je na predstavitvi svojega zina pošalil, da bodo na natečaju sprejeli vse razen parodij na Zvezdne steze. Nekatere stripovske strani iz preteklih izdaj so na festivalu razstavili že prvi dan.

Številka o poliamoriji je Darka Macana pripeljala do stripa o jeznem ljubezenskem trikotniku.
Foto: Pia Nikolič
Ivana Geček je poskrbela za vizualno podobo festivala in festivalskega fanzina.
Foto: Pia Nikolič

OHOHO se od preostalih hrvaških stripovskih festivalov razlikuje po svoji usmeritvi. Medtem, ko so ostali bolj usmerjeni k velikim množicam in komercialnemu stripu, OHOHO naslavlja predvsem avtorski umetniški in neodvisni strip. Za njegovo ohranitev in za spodbujanje ulične umetnosti, ki ne temelji le na podpisovanju skrbijo Lea Kralj Jager, Marko Dješka, Mario Miličić in Goran Rakić Chez. Vsi so tudi sami umetniki in zato sceno dobro poznajo. Za prihodnji festival pa napovedujejo, da se bo prav tako zgodil septembra, oziroma v začetku oktobra, saj jim pomladni meseci, v katerih se je festival odvijal najprej, ne prinesejo toliko publike.

Source
Pia Nikolič

Povezani Članki

Back to top button