
Iz Združenih držav Amerike vse pogosteje prihajajo vesti o odločitvah šolskih svetov, da iz knjižnic odstranjujejo »neprimerne« knjige. Zahteve konzervativcev so stripovske ustvarjalce že leta 1954 pripeljale do točke ustanovitve posebnega znaka, ki so ga nekatere založbe dodajale na stripe, da bi bralstvu dokazale, da vsebina ni sporna. Označba CCA oziroma »the Comics Code Authority« je platnice stripovskih zvezkov krasila do januarja 2011 in morda jo bo zaradi trenutnih trendov potrebno ponovno vpeljati. Površne obsodbe staršev zaradi spornih besed ali nerazumevanja vsebine vse večkrat pripeljejo do odstranitve najkvalitetnejših stripov iz šolskih knjižnic.
Prejšnji teden je svet presenetila novica, da je šolski odbor okrožja McMinn v Tennesseeju zahteval, da se iz knjižnic odstrani strip Maus Arta Spiegelmana, saj naj bi vseboval neprimerne besede kot je »prekleto« (v izvirniku »god damn«) in slike golih ženskih teles. Za odločitev je en dan pred svetovnim dnevom spomina na holokavst glasovalo vseh deset svetnikov. Strip je sicer delo, ki je nastalo po spominih umetnikovega očeta, ki je kot poljski žid drugo svetovno vojno preživel v koncentracijskem taborišču. V njem kot židje nastopajo antropomorfizirane miši, medtem ko nacistične Nemce predstavljajo mačke, kolaboracionistične Poljake pa prašiči. Maus je bil prvi strip, ki je prejel Pulitzerjevo nagrado in je ponekod po svetu del obveznega čtiva v šolah.
Spiegelman se je na odločitev skromno odzval, da se mu zdi orveljanska, ostreje mu je pritrdil angleški pisatelj in stripovski scenarist Neil Gaiman, ki je na Twitter zapisal: »Obstaja samo ena vrsta ljudi, ki bi prepovedala Mausa, kakorkoli se jim že reče dandanes.«
Ni pa to prva tovrstna odločitev ameriških šolskih odborov. Strip Maus so že odstranili iz knjižnice v Pasadeni v Kaliforniji zaradi »antietničnih razlogov.« Podobno usodo pa so doživeli še stripi, kot je Perzepolis Marjane Satrapi, ki pripoveduje njeno življenjsko zgodbo o odraščanju v Iranu v času islamske revolucije. Vseboval naj bi »kletvice in nasilne vsebine.« V Marylandu so zaradi golote in nasilja v nekem okrožju iz vseh knjižnic odstranili mango Dragon Ball. V Rosemountu v Minnesoti so zaradi domnevne promocije kajenja in pitja prepovedali strip Bone o simpatičnih belih možičkih, ki se srečujejo z vsemi vrstami pustolovščin. V Marshallu v Missouriju so zaradi obscenih podob odstranili strip Odeje, avtobiografsko zgodbo Craiga Thompsona o odraščanju in iskanju sprejetja v družbi. V Millardu v Nebraski so zaradi seksualnosti zavrgli Spider-Mana, v Ohiu Dark Knighta … Seznam bi lahko nadaljevali še dolgo.
Pri sprejemanju odločitev šolskih odborov ne sodelujejo strokovnjaki, ampak se za »najboljše za svoje otroke« odločajo starši s pomočjo lokalnih politikov. Ne obračajo se k mnenju strokovnjakov, ki so večino omenjenih stripov večkrat nagradili, ne zanima jih kritični pogled, ki jih dela ponujajo in ne zanima jih, o čem stripi zares govorijo. (Pre)večkrat je dovolj, da v stripu, ki ga bere njihov podmladek opazijo, da je nekdo zaklel. Zavijanje otrok v vato je ustvarjanje neresničnega sveta in slaba popotnica za vstop v prave življenjske okoliščine. Holokavsta in strahot druge svetovne vojne, kot jih prikazuje Maus pač ni mogoče prikazati na prijazen način, a to ne pomeni, da se niso zgodile. Ravno zato, ker so se, bi morali o tem še toliko bolj govoriti, da bi se izognili morebitni ponovitvi. Strip kot je Maus je več kot primeren za to, saj preprečuje v ZDA vse bolj popularno idejo, da »holokavsta sploh ni bilo,« kar vodi v relativizacijo nacističnih idej in razvajene »mamine fantke in punčke« podpihuje v tem, da lahko z drugimi delajo kot želijo.
Dogajanje v ZDA bi lahko v Sloveniji vzeli kot svarilo. Prepovedi stripov in drugih del, ki smo jim priča, so zakuhali konzervativci, ki tudi pri nas vse bolj pridobivajo na moči. O tem govorijo vse večje nasprotovanje (določenega dela politike) ustavni pravici do splava, poskusi retradicionalizacije družbe in zgodovinski revizionizem, ki ga vodi trenutna vlada. Zato nas je lahko strah novele zakona o organiziranosti šolstva, ki jo je državni zbor potrdil kljub nasprotovanju stroke in javnosti, ki bo povzročila večjo politizacijo svetov šolskih zavodov pri nas. Posledice bodo lahko povsem enake kot v ZDA. Kdaj lahko torej pričakujemo prepoved Mausa v Sloveniji?