
Onstran meje: Čez Hrvaško brez gotovine
Hrvaška uvaja enoten elektronski sistem cestninjenja na vseh avtocestah
Hrvaška bo v prihodnjih letih doživela pomembno spremembo v načinu cestninjenja. Ministrstvo za morje, promet in infrastrukturo je konec septembra podpisalo pogodbo o uvedbi novega elektronskega sistema, ki bo zajel celotno mrežo avtocest. Pogodbo so Hrvaške avtoceste (HAC) podpisale skupaj s konzorcijem podjetij SkyToll iz Slovaške in TollNet iz Češke. Vrednost pogodbe znaša dobrih 79,9 milijona evrov brez DDV, sredstva pa prihajajo iz Nacionalnega načrta za okrevanje in odpornost. Rok za dokončanje del je 24 mesecev od podpisa pogodbe.
Doslej so hrvaške avtoceste uporabljale kombinacijo različnih sistemov plačevanja. Vozniki so lahko cestnino poravnali z gotovino na plačilnih postajah ali z uporabo ENC naprav, ki omogočajo brezstično plačevanje po elektronskih povezavah. Tak sistem je imel svoje prednosti, a tudi slabosti – dolge kolone na plačilnih mestih in pomanjkanje enotne rešitve, ki bi omogočila hitrejši pretok vozil. Prav to bo zdaj odpravila uvedba enotnega elektronskega sistema, ki naj bi temeljito spremenil način vožnje po hrvaških avtocestah.
Nov sistem bo deloval povsem brezstično, cestnina pa se bo obračunala glede na dejansko prevoženo razdaljo. Vozniki se ne bodo več ustavljali na začetku ali koncu cestninskih odsekov, saj bo plačilo potekalo elektronsko. Občasni uporabniki bodo v sistemu samodejno evidentirani prek kamer. Obstoječe naprave bodo delovale tudi v prihodnje, kar pomeni nemoteno prehodnost in kontinuiteto uporabe.
Podpredsednik hrvaške vlade in minister za morje, promet in infrastrukturo Oleg Butković je ob podpisu pogodbe poudaril, da gre za enega največjih infrastrukturnih projektov zadnjih let. »S tem projektom začenjamo realizacijo zgodovinske prelomnice za celoten sistem avtocest. Nov način bo zajel največje število uporabnikov in prinesel neposredne koristi vsem, ki se vozijo po naših cestah,« je dejal in dodal, da promet na avtocestah vsako leto raste, hkrati pa se zaključujejo še zadnje povezave, kot so Istrski ipsilon, avtocesta do Siska in koridor Vc.
Direktor HAC Boris Huzjan je izpostavil, da bo nov sistem izboljšal pretočnost prometa, zmanjšal čakalne vrste in omogočil učinkovitejše upravljanje cestninjenja. Sistem bo tudi združljiv z evropskim elektronskim sistemom cestninjenja, kar bo voznikom iz tujine olajšalo uporabo in omogočilo nadaljnji razvoj.
Nov zakon bo ukinil gotovinsko plačevanje. Za tovorna vozila in motorna kolesa bo uporaba naprav obvezna, vozila do 3,5 ton pa bodo lahko izbrala med ENC napravo in registracijo v sistem za samodejno prepoznavanje registrskih tablic. Kršitve bodo strogo kaznovane: če bo voznik ujet brez registracije v sistem, bo moral plačati cestnino za prevoženi odsek in globo v višini 120 evrov, pravne osebe pa lahko doleti kazen do 1.300 evrov.
Ministrstvo poudarja, da bo uvedba sistema omogočila neprekinjen promet, kar bo zmanjšalo operativne stroške in prineslo bolj pregledno upravljanje avtocestnega omrežja. Koncesionarji bodo morali ob uvedbi novega sistema svoje poslovanje prilagoditi zakonskim spremembam.
Javno svetovanje o novem sistemu bo 30 dni potekalo na državnem portalu za e-svetovanje (e-Savjetovanja), ločeno za predlog zakona in spremljajoče predloge. V času svetovanja bodo zainteresirani državljani in strokovna javnost lahko podali pripombe in predloge, ki jih bo ministrstvo preučilo in po potrebi upoštevalo.
Če bo vse potekalo po načrtih, bo sistem začel delovati novembra 2026. Predvidenih je 208 cestninskih portalov in 140 stez za hitro registracijo uporabnikov. Tako bo Hrvaška sledila sodobnim evropskim praksam, vozniki pa bodo dobili enostavnejši in hitrejši način uporabe avtocest – brez gneče, brez zaustavljanja in z večjo preglednostjo pri obračunu cestnine. Nov sistem pomeni pomemben korak k modernizaciji celotnega cestnega omrežja in njegovi večji povezanosti z evropskim prostorom.
Ana Zupan