
V Mednarodnem grafičnem likovnem centru (MGLC) bodo drevi odprli razstavo Samuela Grajfonerja. Postavitev z naslovom Materialna prisotnost mentalnega odtisa združuje grafike velikih formatov v tehnikah gravure in suhe igle, ki so nastale v zadnjih nekaj letih in so večinoma prvič predstavljene javnosti.
Grajfoner je po besedah kustosa razstave Božidarja Zrinskega eden najpomembnejših aktivnih slovenskih grafičnih ustvarjalcev. Leta 2000 ga je Zoran Kržišnik ob pregledni razstavi v MGLC označil za umetnika, ki razpira širok lok grafike jutrišnjega dne, a vendar ostaja v območju kontinuitete že doseženega.
Predstavitev na 28. grafičnem bienalu leta 2009 je potrdila njegovo predanost mediju, ki jo je mojstrsko izkazoval še na številnih poznejših razstavah in s svojo ustvarjalno doslednostjo vseskozi ohranjal kritičen razmislek o položaju grafike v kontekstu sodobne vizualne ustvarjalnosti, njene aktualnosti in izrazne raznovrstnosti.
Razstava Materialna prisotnost mentalnega odtisa predstavlja grafike velikih formatov v tehnikah gravure in suhe igle iz zadnjih nekaj let. Na njih se zrcali umetnikovo razumevanje ustvarjalnega procesa kot spontanega in sprotnega razvoja matrice, materializiranega v odtisu na papirju ali prvič tudi v bronu. Grajfoner ne beleži in posreduje že znanega in videnega, ampak nas napeljuje, da upodobljenemu sledimo, se pred grafičnim listom premikamo in ga opazujemo toliko časa, da uvidimo skrite in manj znane podrobnosti njegovih mentalnih konfiguracij, je ob razstavi zapisal kustos.
Postavitev se osredotoča na dva grafična ciklusa. Prvi izhaja iz umetnikovih prepoznavnih, enigmatičnih lukenj ter njihove črnine, ki ustvarja neskončno svetlobnih odtenkov, prehodov, odsevov, žarčenja in zastavlja misteriozna vprašanja, kje je začetek podobe, kam nas vodi črta in ali konec sploh obstaja. Drugi ciklus se osredotoča na proces transformacije ovalnih oblik v brazdasto tkane površine, ki s svojo črnino in reliefno strukturo spreminjajo belino papirja v črno gmoto neskončnosti, v kateri lahko zaznamo spontanost razstavljanja in sestavljanja matrice.
Opazovanje Grajfonerjevih grafik je svojevrstna fizična interakcija med gledalcem in umetniškim delom. S premikanjem položaja telesa ne samo raziskujemo haptično zapeljivo površino grafike in se odzivamo nanjo, ampak doživljamo tudi njene prostorske razsežnosti, ki nas vodijo enkrat v eno stran, potem spet v drugo, je še zapisal Zrinski.
Leta 1962 v Mariboru rojeni Grajfoner je redni profesor za grafiko in risbo na Oddelku za likovno umetnost na mariborski Pedagoški fakulteti. Po študiju kiparstva je končal še specialistični študij grafike na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje v Ljubljani ter se izpopolnjeval v Groningenu na Nizozemskem, Londonu, Parizu in Edinburgu.
Bil je član likovne skupine Mi, s katero je razstavljal v prvi polovici 90. let minulega stoletja. Sodeloval je na številnih skupinskih in samostojnih razstavah v Sloveniji ter v mednarodnem prostoru in za svoje delo prejel več nagrad, med drugim je prejemnik Glazerjeve listine za dosežke na področju kulture. Njegova grafična dela so vključena v številne umetniške zbirke, med drugim so v dunajski Albertini – kot odkupne nagrade z 2., 4. in 7. bienala slovenske grafike.
Razstava v MGLC bo na ogled do 8. marca.