
V Grafičnem kabinetu Berlinskih državnih muzejev bodo 1. marca odprli razstavo Kozmos Modrega jezdeca – od Kandinskega do Campendonka. Grafični kabinet se ponaša z izjemno zbirko moderne umetnosti, v kateri so med drugim dela Edvarda Muncha, Käthe Kollwitz in Ernsta Ludwiga Kirchnerja. V zbirki so sled pustili tudi umetniki skupine Modri jezdec.
Skupino Modri jezdec sta leta 1911 v Münchnu ustanovila Franz Marc in Vasilij Kandinski. Prepoznavnost je dosegla s pomočjo dveh razstav in istoimenskega almanaha, ki je izšel leta 1912. Z začetkom prve svetovne vojne je večina dejavnosti skupine zamrla. Kandinski je moral zapustiti Nemčijo, August Macke in Marc pa sta v letih 1914 in 1916 umrla na bojišču.
V središču ustvarjalne ideje Kandinskega in Marca je bil koncept umetniških del, ki notranjo umetniško izkušnjo uporabijo kot sredstvo za vizualizacijo duhovnega. To je zlasti Kandinskega vodilo k osvoboditvi barve in oblike od konkretnega sklicevanja na predmetno, s čimer si je utrl pot k abstrakciji.
Med člani skupine so obstajale izrazite slogovne razlike. V iskanju novih oblik izražanja in tega, kar je Kandinski imenoval “duhovno v umetnosti”, pa so umetniki na novo začeli ceniti ljudsko versko umetnost, vključno z votivnimi darili in slikami na steklu.
Poleg slikarstva sta imeli pri ustvarjanju umetnikov Modrega jezdeca ključno vlogo risba in grafika, o čemer priča druga razstava skupine z naslovom Modri jezdec: Črno-belo. Na njej so sodelovali tudi Andre Derain, Natalia Gončarova, Mihail Larionov, Ernst Ludwig Kirchner in Emil Nolde, ki za razliko od Gabriele Münter, Alfreda Kubina in Paula Kleeja niso spadali v ožji krog skupine v Münchnu.
Kot piše na spletni strani Berlinskih državnih muzejev bo razstava, ki bo razdeljena v sedem tematskih sklopov, združila 90 del. Eden od sklopov bo posvečeni grafikam Kandinskega, drugi Mackejevim slikarskim delom na papirju, tretji navdušenju Marca nad rastlinskim in živalskim svetom. Sklop bodo namenili tudi poetični vizualni izmenjavi med Marcom in pesnico Else Lasker-Schüler, kot tudi ženskim umetnicam, ki so bile povezane s skupino.
Poseben sklop bo namenjen vizualnemu svetu almanaha Modri jezdec ter že omenjeni razstavi Črno-belo. Razstava se bo sklenila s pogledom na berlinsko avantgardno galerijo Der Sturm, ki so jo odprli leta 1912 z razstavo Modrega jezdeca in Oskarja Kokoschke.
Razstava Kozmos Modrega jezdeca – od Kandinskega do Campendonka bo na ogled do 15. junija, še piše na spletni strani Berlinskih državnih muzejev.