Slovenija na letošnjem beneškem bienalu s Skrivnostjo vrta zate umetnice Nike Špan (dopolnjeno)

S popoldansko slovesnostjo v beneškem parku med Arzenalom in Vrtovi ob nekdanjem rastlinjaku Serra dei Giardini se je danes odprl slovenski paviljon na letošnjem 60. umetnostnem beneškem bienalu. Slovenski paviljon je prvič umeščen v obliki projekta v javnem prostoru. Gre za projekt konceptualne umetnice Nike Špan Skrivnost vrta zate.

Projekt Skrivnost vrta zate kurira Vladimir Vidmar. Za kustosa slovenske predstavitve na bienalu ga je predlagala komisarka Slovenije na 60. beneškem bienalu, v. d. direktorice Moderne galerije Martina Vovk. Ministrica za kulturo Asta Vrečko pa je v skladu s pravili beneškega bienala imenovala komisarko in kustosa.

Osnova za projekt Skrivnost vrta zate je bila s Poljske pripeljana klet, ki sedaj v enem od beneških parkov stoji na avtomobilski prikolici in je povezana s stopnicami in mostom, kar omogoča dostop do kleti, obiskovalcu pa ob tem ponuja tudi svojevrstno zvočno, vizualno in prostorsko izkušnjo.

Umetnica Špan je za STA povedala, da je projekt za letošnji bienale nastajal povsem na novo, sta pa pri tem s kustosom Vidmarjem uporabila izkušnje dosedanjega skupnega umetniškega sodelovanja in dela. Skrivnost vrta zate je opisala kot čisto poseben projekt, drugačen, večji, zahtevnejši, ki ga je vodila kreativna iskrica.

Vidmar je za STA povedal, da Skrivnost vrta zate ponuja zanimiv preplet vprašanj, ki neposredno zadevajo bienale in tudi zmožnosti Slovenije za ustrezno predstavljanje ter posledično tudi slovenskega kotiranja v umetnostnem sistemu, hkrati pa gre za zgodbo določene fizične entitete, ki je istočasno skulptura in arhitektura ter tudi prepoznana kot paviljon Slovenije. Projekt zaradi svoje posebne pozicije tudi odpira “vsa vprašanja naše tujosti, našega položaja” ter tudi istočasno “odpira sorodno razmišljanje o tujosti samega umetniškega dela”, je dodal.

Pri snovanju projekta sta Špan in Vidmar izhajala iz nenavadne entitete, nekaj, kar je industrijski objekt, a estetski presežek, obiskovalec pa naj bi poskušal slediti lastnemu čudenju in hkrati iz tega izpeljal lastno pot preizpraševanja.

“Kaj pravzaprav ta čudna, nestabilna struktura, ki ji rečemo umetniško delo, pravzaprav je in kako jo ta izkušnja, ki jo tukaj ponujamo, opredeljuje” ter da bi obiskovalec tudi dobil izkušnjo, ki naj bi bila poligon za razmišljanje, je še dodal Vidmar.

Ministrica za kulturo Vrečko je v izjavi za STA izpostavila, da je nastop Slovenije na beneškem bienalu izjemno pomemben, saj med drugim prinaša vidnost in prepoznavnost tako slovenske umetnosti kot arhitekture.

Spomnila je, da je umetniški bienale najstarejša kontinuirana bienalna prireditev na svetu, na kateri se je Slovenija, odkar je samostojna država, po njeni oceni pokazala kot suverena kulturna država, kot država, ki da veliko na sodobno umetnost, kulturo, promocijo in mednarodno povezovanje. Državo pa so doslej zastopali umetniki in umetnice z izjemno uspešnimi mednarodnimi karierami, je dodala.

Tema letošnjega bienala Tujci povsod je po besedah ministrice zelo aktualna in med drugim govori o tujosti v svetu, umetnosti in umetnostnega v vrvežu sodobnega sveta. Bienale in tovrstne manifestacije umetnosti pa ne predstavljajo zgolj možnosti predstavitve umetnikov in držav, ampak pomenijo tudi živahno izmenjevanje, bodoče sodelovanje in imajo zelo pomemben vpliv na umetnostni trg, je še menila ministrica za kulturo.

Skrivnost vrta zate je izjemno aktualen in naglašuje različne ravni, s katerimi se gledalec spopada na bienalu, “tako da se mi počutimo kot tujec, kot tujec je tudi sam objekt, razstava in pa konec koncev, kakšno vlogo ima ta um, objekt in umetnost znotraj globaliziranega umetnostnega sveta”, je še povedala Vrečko.

Špan je diplomirala iz slikarstva in specializirala iz kiparstva na Akademiji za likovno umetnost v Ljubljani. V letih 1994-1997 se je študijsko izpopolnjevala na umetniški akademiji v Düsseldorfu. Sodelovala je na številnih razstavah v Sloveniji in tujini. Živi in dela v Düsseldorfu in Ljubljani.

Uradno odprtje beneškega bienala, ene največjih svetovnih predstavitev dosežkov sodobne umetnosti, bo v soboto, ko bodo tudi podelili nagrade.

Umetniška dela na tradicionalnih prizoriščih v Vrtovih in Arzenalu bodo na ogled do 24. novembra. Kurator 60. bienala je Brazilec Adriano Pedrosa, ki je tudi prvi kurator beneškega bienala iz Južne Amerike.

Back to top button