
Muzeji za izobraževanje in raziskovanje je tema letošnjega mednarodnega dneva muzejev. Direktorica Narodnega muzeja Mateja Kos Zabel je za STA povedala, da je bilo izobraževanje ena od glavnih vlog muzejev že v preteklosti in da nekoč tradicionalni muzeji niso bili namenjeni zgolj elitam, kot je velikokrat slišati še danes.
Kot je še povedala Kos Zabel, je bila vse od prvih javnih muzejev, kot je Britanski muzej, ustanovljen leta 1753, Ljubljana pa v času avstrijskega cesarstva deželni muzej dobi leta 1821, ena od glavnih vlog muzejev prav izobraževanje.
Ob tem je direktorica Narodnega muzeja navedla podatek, da so leta 1831 za muzej v Ljubljani pozivali, naj častniki s seboj pripeljejo svoje rekrute, mojstri svoje vajence ter učitelji učence. Pri slednjih je bil poseben poudarek tudi na dekletih, utemeljitev pa, da morajo vsi, tudi dekleta, spoznati “slavno zgodovino svoje dežele”. To je bilo takrat poslanstvo muzejev in na to se velikokrat pozabi, je opozorila Kos Zabel.
Do danes pa se je zagotovo spremenila družbena vloga muzejev. To, kar je ostalo od zamisli za prve muzeje, pa je zbiranje, ohranjanje, preučevanje in komuniciranje oziroma razstavljanje kulturne dediščine.
V sodobni družbi ima muzej poleg tega zelo razvite socialne lastnosti, skrbi za svoje obiskovalce, jim omogoča pridobivanje znanje, čeprav “ne več na način kot v 19. stoletju ex katedra z vodičem”, ampak se obiskovalci v muzejih lahko izobražujejo tudi sami. Na tak način muzeji danes prispevajo k opolnomočenju in tudi ponujajo različne segmente sodelovanja, prostovoljno delo, delavnice, kjer se obiskovalci lahko naučijo tudi novih veščin, je še povedala direktorica Narodnega muzeja Slovenije.
Na kakšne vse načine so muzeji lahko vpeti v vsakodnevno življenje, nakazuje tudi podatek, da je naš najstarejši in osrednji slovenski muzej tudi Unicefova varna točka za otroke, teče pa tudi postopek za pridobitev licence za demenci prijazno točko.