Festival računalniške umetnosti s pogledom nazaj in naprej

V Mariboru se v petek začenja 29. Mednarodni festival računalniške umetnosti (MFRU), ki letos poteka pod naslovom Periodizacija prostora in časa skozi intermedijsko. Po besedah programske vodje Aleksandre Saške Gruden bo osrednji fokus namenjen dolgoletnemu sodelavcu Marku Orniku, posebna pozornost pa bo namenjena tudi novim generacijam umetnikov.

Z naslovom Periodizacija prostora in časa skozi intermedijsko skuša letošnja izdaja MFRU povedati, da je čas za kritični in nepristranski pogled v pretekla, zgodovinska dejstva ter za vzpostavitev novih okvirjev in načrtov, ki sledijo temeljnim družbenim diskurzom in intermedijski sedanjosti.

“Festival skuša z letošnjim programom pokazati na to širino; na eni strani pomen zgodovinjenja, arhiviranja spominov, na drugi strani pa pogled v prihodnost, v delo nove generacije ustvarjalcev, ki se zelo intenzivno povezujejo z umetno inteligenco,” je na današnji novinarski konferenci povedala programska vodja.

Osrednji fokus bo namenjen enemu vidnejših intermedijskih umetnikov in glasbenih producentov Marku Orniku, ki je v obdobju od 2008 do 2012 oblikoval in vodil MFRU ter nato s produkcijskim prostorom Centralna postaja na Koroški cesti v Mariboru pripeljal v mesto številne ustvarjalce s področij sodobne elektronske glasbe in avdio-vizualne produkcije.

“Marko Ornik je igral pomembno vlogo kot umetnik, producent in vodja MFRU in želimo ga predstaviti z vseh teh treh vidikov,” je pojasnila Aleksandra Saška Gruden.

Orniku bo posvečena osrednja festivalska razstava v Vetrinjskem dvoru, kjer bodo poleg tega na ogled še instalaciji Robertine Šebjanič in Jožeta Slačka ter izbor video produkcije zagrebškega festivala Fubar. V Kulturnem inkubatorju se bodo s svojimi deli med drugim predstavljali Mirjana Batinić, Isidora Todorović, Faceorfactory in Dmitry Morozov.

Največje delo je ponjava na fasadi hiše na Glavnem trgu, ki jo je s pomočjo umetne inteligence ustvaril Nejc Trampuž in razkriva njegovo videnje možnega življenja zdaj in v naši prihodnosti. “Umetno inteligenco jemljem kot orodje. Od nas je odvisno, ali bomo s tem orodjem naredili nekaj dobrega ali nekaj slabega,” je povedal umetnik.

Kot razstavišče letos ponovno izkoriščajo izložbo nekdanje trgovine Modna hiša na Partizanski cesti, kjer je med drugim na ogled instalacija Igorja Štromajerja. Eden od ciljev MFRU je namreč približevanje računalniške umetnosti širšemu občinstvu. S tem v mislih bodo eno od interaktivnih instalacij postavili tudi v nakupovalnem središču Europark. “Smisel festivala je tudi v tem, da ne ostaja zaprt v svoje, manjše javnosti, ampak da stopa v širšo sceno mesta,” je povedala programska vodja.

Festival, ki bo trajal do 13. oktobra, poteka v organizaciji Mladinskega kulturnega centra (MKC) Maribor. Direktorica zavoda Marja Guček je pojasnila, da je to najstarejši njihov festival. “MKC Maribor in MFRU imata skupne začetke, v nekdanjem klubu MKC na Orožnovi ulici, kjer je Jože Slaček imel video računalniško sekcijo. Bil je eden pobudnikov festivala računalniške umetnosti, kasneje tudi selektor in programski vodja, letos sodeluje kot avtor. To, da ljudje v različnih obdobjih festivala sodelujejo z njim v različnih vlogah, se nam zdi velika kvaliteta festivala, ker kaže, da ljudje radi sodelujejo z nami in MFRU prepoznavajo kot relevantnega,” je pojasnila.

Veliko pozornosti po njenih besedah namenjajo tudi študentom. Ob odprtju festivala bodo podelili nagrade za najboljše študentske intermedijske projekte. Na poziv se je prijavilo 12 študentov z enajstimi projekti. Člani strokovne žirije v sestavi Maja Smrekar, Miha Colner in Aleksandra Saška Gruden, so odločili, da prvo nagrado prejmeta Tomaž Pavšek in Tyana Rendič za projekt iHuman, drugo nagrado prejme Manca Žitnik za projekt Prepusti se toku, tretja nagrada pa gre v roke Tamari Kostrevc za projekt Can you feel it.

Back to top button