Fajon: Med najtrajnejšimi orodji mehke moči sta kultura in umetnost
V okviru festivala Rog Dizajn Dnevi je pred odprtjem razstave Rog Expo potekalo omizje mednarodne konference Rog Forum pod naslovom Mehka moč v težkih časih s tujimi gosti. V težkih časih posežemo po mehki moči, med najtrajnejšimi orodji nje pa sta kultura in umetnost, kamor politika ne seže, je uvodoma povedala zunanja ministrica Tanja Fajon.
Mehka moč v težkih časih je primeren naslov za svet, v katerem živimo, “svet, ki ga zaznamujejo vse večje delitve, konflikti, vse hujše humanitarne krize in zaskrbljujoče izginjanje empatije”, je povedala Fajon in ob tem pozvala k iskanju jezika povezovanja, ustvarjalnosti in zaupanja.
“Kot je pred kratkim znova potrdil Svet Evrope, je kultura poleg človekovih pravic in pravne države bistvena sestavina demokracije in ključni dejavnik za njeno učinkovito udejanjanje. Kultura prek umetnikov, umetnin, kulturnih delavcev in ustvarjalnih mislecev družbi nenehno postavlja vprašanja, odpira pot domišljiji in se prenavlja ter tako demokracijo ohranja ne le živo, temveč tudi človeško,” je ministrica za zunanje in evropske zadeve še povedala v uvodnem nagovoru.
Ob osrednjem vprašanju panela, kako lahko z ustvarjalnimi partnerstvi ublažimo svetovne napetosti in vzpostavimo zaupanje, kjer se politika opoteka, je Fajon dejala, da se države in narodi ohranjajo prav skozi kulturo, “zato sistematično uničevanje kulturne in umetniške dediščine na območjih spopadov ni le postranska škoda, temveč gre največkrat za načrtni napad na identiteto samo”.
“Varovati umetnost, dediščino in jezik pomeni varovati demokracijo. To prepričanje smo na ravni EU pred kratkim potrdili z deklaracijo o kulturi in medijih kot nujnih varovali naše evropske demokracije, ki je bila sprejeta pod danskim predsedovanjem Svetu EU,” je dodala.
Na panelu so tuji gosti spregovorili o tem, kako lahko ustvarjalno sodelovanje, od lokalne do mednarodne ravni, aktivno pripomore k premagovanju družbenih razlik in vrednot.
Avstrijec Christoph Thun Hohenstein, umetniški vodja platforme Future Platform ReGenerativa, je predstavil pojem “regenerativne” kulturne diplomacije in pojasnil, da je za regeneracijo bistveno delovati z naravo in ne proti njej. Ob tem je poudaril ključni pomen umetne inteligence, če se jo uporablja na pravilen način.
Saša Šavel Burkart kot vodja Slovenskega kulturnega centra v Berlinu je poudarila, da je kulturo vredno ohranjati, saj ta vsebuje kritično misel, refleksijo in gre onkraj okvirjev, kamor politika ne seže. Tako Thun Hohenstein kot Burkart sta izpostavila nujnost podpore priprave različnih umetniških bienalov, kot je tudi grafični bienale v Ljubljani.
Quitterie de Bernardi je predstavila program PIPA francoskega zunanjega ministrstva, kjer vlagajo v dolgoročne kulturne mreže, in poudarila promocijo vzpostavljanja dialoga med ljudmi, Külli Hansen iz Estonije pa je predstavila Center za kreativne industrije Tartu, kjer v številnih prostorih po mestu z različnimi programi spodbujajo ustvarjanje posameznikov. Umetnike je označila za zdravilce, ki pa ne morejo delati brez podpore. Zato je pozvala k opolnomočenju njih, njihovih idej in ambicij.
Na odprtju letne razstave Rog Expo v okviru festivala so danes razglasili tudi zmagovalno ekipo ustvarjalnega maratona Rog Kreaton, ki je potekal 48 ur. Slavila je ekipa Bioizdelovanje – Od odpadka do čudeža pod mentorstvom arhitektke Virginie San Fratello iz ZDA. Raziskovali so neizkoriščeni potencial zavržene hrane kot materiala za proizvodnjo, izdelovali pa so v prostorih FabLab, Zeleni lab in Keramičarski lab.





