Potrošniške organizacije zaradi zelenega zavajanja letalskih družb s pritožbo v Bruslju

Evropske letalske družbe podajajo zavajajoče okoljske trditve, s čimer kršijo pravila EU o nepoštenih poslovnih praksah, trdi 22 potrošniških organizacij iz 18 držav, ki so zato s krovno Evropsko potrošniško organizacijo BEUC danes vložile pritožbo pri Evropski komisiji in mreži organov za varstvo potrošnikov (CPC) proti 17 letalskim prevoznikom.

Kot so v današnjem sporočilu za javnost zapisali pri Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS), so članice BEUC pri letalskih družbah zaznale številne primere zavajajočih praks.

Med njimi so izpostavili trditve, da lahko plačevanje dodatnih dobropisov “pobota”, “nevtralizira” ali “kompenzira” izpuste ogljikovega dioksida, nastale med poletom. To v resnici ne drži, saj so podnebne koristi izravnalnih dejavnosti zelo negotove, medtem ko je škoda, ki jo povzročijo izpusti ogljikovega dioksida iz letalskega prometa, nesporno dejstvo, so zatrdili v ZPS.

Poleg tega letalski prevozniki po njihovih navedbah zavajajo potrošnike tudi z zaračunanimi zneski za prispevek k razvoju “trajnostnih letalskih goriv”. “Takšna goriva (še) niso pripravljena za vsakdanjo uporabo, hkrati pa pred kratkim sprejeta zakonodaja EU določa zelo nizke cilje glede njihovega deleža v mešanici goriv za letala. To pomeni, da dokler ta goriva ne bodo množično na voljo, kar se bo, po načrtih, zgodilo po letu 2030, bodo v najboljšem primeru predstavljala le manjši delež v posodah za gorivo na letalih,” so pojasnili pri ZSP.

Zavajajoča so tudi namigovanja, da je lahko letalski prevoz “trajnosten”, “odgovoren” in “zelen”, so dodali. Nobena od strategij, ki jih izvaja letalski sektor, namreč trenutno ne more preprečiti izpustov toplogrednih plinov.

Preusmeritev povpraševanja potrošnikov na bolj trajnostne načine prevoza je ključnega pomena za zmanjšanje izpustov, so opozorili. “Letalske družbe ne smejo potrošnikom dajati napačnega vtisa, da se z nakupom letalske vozovnice odločajo za trajnosten način prevoza. Poleg tega si morajo odločevalci prizadevati za rešitve, ki bodo potrošnikom zagotavljale zanesljive, privlačne in trajnostne alternative, kot so bolj kakovostne železniške povezave na dolge razdalje,” so zapisali.

Kot so še izpostavili, so tarča zelenega zavajanja tudi Slovenci. “Še zlasti v Sloveniji se soočamo s perečo težavo zaradi pomanjkanja trajnostnih alternativ pri potovanjih na srednje razdalje, zato si prizadevamo, da bi tudi iz EU začeli prihajati pravi signali in smernice, s katerimi bi to pomanjkljivost čim prej odpravili,” je dejal Boštjan Okorn z ZPS.

Potrošniške organizacije v pritožbi Evropsko komisijo pozivajo k vseevropski preiskavi tega vprašanja v celotnem letalskem sektorju. Zahtevajo prepoved trditev, ki pri potrošnikih vzbujajo vtis, da je letenje (lahko) trajnostno. Prepričani so, da bi bilo treba od letalskih družb, ki so potrošnikom na podlagi zavajajočih trditev predlagale plačilo t. i. zelenih pristojbin, zahtevati, da tovrstne vplačane zneske povrnejo.

Back to top button