
Gorenjsko v prihodnjih letih čaka obsežna nadgradnja železniške infrastrukture. Poleg posodobitve bohinjske proge se najprej obeta nadgradnja postaje na Jesenicah, kjer tečejo pogovori s ponudnikom. Za nadgradnjo proge Ljubljana-Kranj je trasa v usklajevanju. Steklo bo tudi projektiranje za optimizacijo proge do Jesenic in graditev tira do Brnika.
Načrtovani projekti so zahtevni tako s finančnega kot okoljskega vidika in so že v fazah umeščanja v prostor deležni nasprotovanj prebivalcev. Projekt nadgradnje železniške postaje oziroma ureditve logističnega vozlišča Jesenice, ki je najbližje realizaciji, pa je naletel tudi na pomisleke glede cene investicije.
Na javni razpis so prispele tri ponudbe in vse so precej presegale zagotovljena finančna sredstva. Ponudba VOC Celje in ponudba podjetij Kufner Grupa ter Remont Pruga Matić tudi nista izpolnjevali nekaterih ostalih zahtev in pogojev iz razpisne dokumentacije. Ponudba Rika je bila razen cene ustrezna, zato bo naročnik po tem, ko je bila opravljena mednarodna revizija projekta, nadaljeval oddajo javnega naročila in z Rikom izvedel konkurenčni postopek s pogajanji, so za STA pojasnili na Direkciji RS za infrastrukturo.
Za izgradnjo drugega tira na gorenjski železniški progi medtem poteka zahtevno umeščanje v prostor, ki so ga na direkciji razdelili na odseka od Ljubljane do Kranja in od Kranja do Jesenic. Za nadgradnjo proge Ljubljana-Kranj je bil spomladi lani pripravljen predlog državnega prostorskega načrta (DPN) in preko poletja je potekala njegova javna razgrnitev.
Na direkciji so prejeli več kot 400 vprašanj, pripomb ter predlogov na predlagane rešitve in trenutno še vedno pripravljajo stališča do njih. “Ta faza je zahtevna, saj vključuje tudi nekatere tehnične preveritve ter intenzivna usklajevanja z občinami, civilnima iniciativama in posameznimi pristojnimi nosilci urejanja prostora. Iščemo optimizirane projektne rešitve,” so zagotovili na direkciji.
Računajo, da bodo stališča pripravljena v začetku tega leta. Z občinami namreč usklajujejo še zadnje podrobne rešitve in pripravljajo utemeljene optimizacije projektnih rešitev. “Na mestih, kjer se žal ne da popolnoma slediti prejetim predlogom in pripombam, pa bo v stališčih to pojasnjeno in strokovno utemeljeno,” so zapisali.
Po uskladitvi in potrditvi stališč do pripomb in predlogov javnosti bo pripravljen dopolnjeni predlog DPN. Za območja, kjer bodo spremembe večje, bo izvedena javna seznanitev s spremenjenimi rešitvami. Sledilo bo pridobivanje mnenj nosilcev urejanja prostora na dopolnjen predlog DPN in priprava gradiva za sprejem uredbe na vladi. Trenutni terminski plan predvideva, da naj bi bila uredba sprejeta do konca tega leta.
DPN bo podlaga za pridobivanje zemljišč in izdelavo nadaljnje dokumentacije za pridobitev gradbenega dovoljenja. Sama izvedba projekta pa bo odvisna tudi od zagotavljanja finančnih sredstev in izvedbe postopkov javnega naročanja.
Civilna iniciativa Občanom in okolju prijazna železnica načrtovani nadgradnji proge v celoti nasprotuje in meni, da bi morala obstoječa proga postati primestna železnica, za mednarodni in tovorni promet pa bi bilo treba zgraditi novo progo ob gorenjski avtocesti. O tej naj bi tudi na strani države že razmišljali.
Kot so za STA pojasnili na direkciji, je bila proga ob avtocesti v preteklosti obravnavana v okviru priprave DPN za novo železniško progo Ljubljana-Kranj-Jesenice-državna meja z navezavo na letališče Jožeta Pučnika Ljubljana.
V letu 2015 sta bila zaključena osnutek okoljskega poročila in vrednotenje variant v sklopu izdelave študije variant. Iz zaključkov osnutka okoljskega poročila pa izhaja, da nobena varianta ni okoljsko sprejemljiva. Hkrati se je pokazalo, da investicija ne bi bila ekonomsko upravičena. Zaradi izkazane neizvedljivosti nove proge ob avtocesti so se lotili preučevanja rešitev za nadgradnjo obstoječe proge v njenem širšem koridorju.
Medtem ko se za odsek Ljubljana-Kranj letos predvideva sprejem DPN, se bo letos nadaljevalo tudi umeščanje nadgradnje proge na odseku Kranj-Jesenice-državna meja, ki je sicer steklo že leta 2021. Tedaj so pridobili smernice nosilcev urejanja prostora, potekala so že tudi intenzivna usklajevanja z občinami in drugimi nosilci urejanja prostora, tako da so, kot so izpostavili na direkciji, njihove zahteve znane in v večji meri upoštevane.
Projektiranje nadgradnje tega odseka proge je bilo nato zaradi osredotočenosti na odsek Ljubljana-Kranj začasno v mirovanju. Po zaključku priprave stališč do pripomb na predlog DPN za Ljubljana-Kranj pa se bo nadaljevalo projektiranje optimizacij na odseku do Jesenic. Iskali bodo optimiziran potek trase na večini medpostajnih odsekov za doseganje višjih hitrosti.
V pripravi je tudi pobuda za DPN za železniško povezavo do brniškega letališča. V okviru delovnih gradiv strokovno preverjajo več možnih rešitev. Gre za variantne rešitve navezave letališča z Ljubljano preko glavne proge Ljubljana-Kranj na območju Ljubljane oziroma preko regionalne proge Ljubljana Šiška-Kamnik Graben na območju postaje Jarše-Mengeš ter v nadaljevanju do Kranja s priključitvijo na glavno progo Ljubljana-Kranj.
V drugi polovici leta bo predvidoma pobuda za DPN javna objavljena. Javnost bo lahko na gradivo podala pripombe in predloge. Za tem bo izdelana analiza podatkov in usmeritev, sledila bo obravnava in sprejem sklepa o pripravi DPN s strani vlade. Nato bo stekla izdelava strokovnih podlag in vsi postopki za izdelavo DPN.