Svet EU je danes potrdil spremembe uredbe, ki zaostrujejo pravila glede izpustov ogljikovega dioksida za težka vozila ter uvajajo nove postopne cilje za obdobje do leta 2040. EU naj bi na račun dodatnega zmanjšanja izpustov ogljikovega dioksida v cestnem tovornem prometu lažje dosegla podnebne cilje.
Kot so sporočili iz Bruslja, spremembe razširjajo področja uporabe obstoječe evropske uredbe, tako da bodo cilji zmanjšanja izpustov veljali za skoraj vsa nova težka vozila s certificiranimi izpusti ogljikovega dioksida, vključno z manjšimi tovornjaki, mestnimi avtobusi, avtobusi in priklopniki.
Ob tem, da nova pravila ohranjajo obstoječi cilj o 15-odstotnem zmanjšanju emisij za težka tovorna vozila, težja od 16 ton, do leta 2025, določajo tudi nekatere nove cilje.
Med temi so 45-odstotno zmanjšanje emisij od leta 2030, 65-odstotno zmanjšanje emisij od leta 2035 in 90-odstotno zmanjšanje emisij od leta 2040 za tovorna vozila s težo nad 7,5 tone, avtobuse in vozila, kot so smetarska vozila in mešalci betona.
Novi mestni avtobusi bodo morali do leta 2030 zmanjšati svoje izpuste za 90 odstotkov in do leta 2035 postati vozila povsem brez izpustov.
Danes sprejeta uredba bo objavljena v uradnem listu EU, veljati pa bo začela 20 dni po objavi. Evropska komisija bo morala učinkovitost in vplive izvajanja spremenjene uredbe pregledati najpozneje leta 2027.
Med drugim bo morala oceniti tudi možnost razvoja skupne metodologije za ocenjevanje in poročanje o emisijah ogljikovega dioksida v celotnem življenjskem ciklu težkih tovornih vozil.
Težka vozila so po navedbah Sveta EU odgovorna za več kot 25 odstotkov emisij toplogrednih plinov iz cestnega prometa v EU. Emisijski standardi za nekatera med njimi so bili prvič določeni leta 2019.
Evropska komisija je predlog za revizijo standardov emisij ogljikovih dioksidov za težka vozila predložila februarja lani. Ta revizija je sestavni del zakonodajnega paketa EU Pripravljeni na 55 (Fit for 55). Posodobljena pravila prispevajo k cilju EU, da do leta 2030 zmanjša neto emisije toplogrednih plinov za najmanj 55 odstotkov v primerjavi z ravnmi iz leta 1990 ter da do leta 2050 doseže podnebno nevtralnost.