
Pilotni projekt Od Alje do Žana prerasel v triletno gibanje
Projekt Od Alje do Žana, osredotočen na psihosocialno pomoč otrokom, je v pilotnem šolskem letu 2024/25 prerasel v prepoznavno gibanje za šole, kjer vsak otrok, od A do Ž, najde svoj glas, varnost in sprejetost. Zaključek projekta tako pomeni nov začetek, saj je projekt postal triletni, iz šolskih skupnosti pa se bo razširil na lokalna okolja.
Kot so danes sporočili iz Fundacije Alma, se k sodelovanju v projektu prijavljajo nove šole, ki jih bodo lahko ob ustreznem financiranju vključili v šolskem letu 2026/27. Končni cilj projekta je s čuječnostjo in sodelovanjem učiteljev, staršev in otrok zgraditi šolska okolja, ki bi postala temelj trdnejših skupnosti.
Podatki o duševnem zdravju otrok so po navedbah organizatorjev projekta zaskrbljujoči, saj se je v obdobju 2008-2015 poraba zdravil za duševne in vedenjske motnje pri mladih do 20 let povečala za 48 odstotkov, pri čemer je med mladostniki, starimi 15-19 let, ta porast znašal celo 73 odstotkov, 17 odstotkov je mladostnikov, ki razmišljajo o samomoru, 28 odstotkov mladih pa je poročalo o težavah, kot so nespečnost, nenehen stres in glavoboli.
Vodja projekta Od Alje do Žana Ema Rogač Randl je ocenila, da si družba, ki zanemari svoje otroke, piše pogubo. Po navedbah fundacije so namreč otroci, ki jih podpirajo in jim pomagajo danes, jutrišnji odrasli, na katerih bo stala družba, zaposleni, voditelji, starši in sodelavci.
Pilotno so projekt izvajali v 10 osnovnih šolah po vseh Sloveniji pod mentorstvom pediatrinje Anice Mikuš Kos, in sicer v treh modularnih vikend izobraževanjih za 44 učiteljev, novembra lani ter januarja in aprila letos.
Po besedah Mikuš Kos projekt temelji na opremljanju osnovnošolskih učiteljev z veščinami za zaščito duševnega zdravja otrok in raste od temeljev navzgor. V času študija pedagoški delavci namreč ne prejmejo dovolj znanja in veščin na tem področju, zato se pri svojem delu z otroki soočajo z mnogimi izzivi.
Projekt je zasnovan kot podpora učiteljem, ki so vsak dan v stiku z otroki, z namenom, da znajo pravočasno prepoznati stisko, se nanjo ustrezno odzvati in otroku pomagati najti pot.
Med izstopajočimi rezultati pilotnega projekta je primer Osnovne šole Livada, kjer so otroci v okviru programa spodbujanja branja dvignili raven bralne hitrosti za 10 besed na minuto. Gre za rezultat, ki priča o pomembni povezavi med čustveno varnostjo in učnim napredkom, navajajo v Fundaciji Alma.
Dodali so še, da projekt Od Alje do Žana postaja platforma za širjenje dobrih praks psihosocialne pomoči osnovnošolcem in razvijanja raznovrstnih oblik prosocialnega vedenja v Sloveniji.
Projekt Od Alje do Žana je nastal na pobudo fundacije Nataše Pirc Musar, Ustanove Alma, v partnerskem sodelovanju z Zvezo Anita Ogulin & Zveze prijateljev mladine ter Slovensko filantropijo.