Tržaško staro pristanišče bo končno zaživelo v novi podobi

Trst je sinonim za svetovljansko mesto. Bil je strateško pristanišče cesarske Avstrije in predmet poželenja vsakokratnih oblastnikov. S svojo mamljivo podobo je bil vselej navdih marsikateremu umetniku, zato ne preseneča, da želi občina prenoviti najbolj ruinirano mestno območje, ki je nastalo na področju starega pristanišča.

O novih vsebinah na tem območju se v Trstu govori vse od sedemdesetih let prejšnjega stoletja. Mnogim arhitektom in študentom arhitekture po svetu ta prostor bojda buri domišljijo. Ena od idej je bila, da se staro pristanišče naravno razširi v mesto za njim, ga poveže z Rojanom, da se lahko iz nekdanjega pristanišča razraste v urbano tkivo, pridobi širino, zadiha in zaživi. Župan in občinski svetniki obljubljajo, da bo v naslednjih letih to območje zares doživelo preporod. Degradirano in desetletja propadajoče staro pristanišče se razteza na kar 66 hektarjih, glavnino površin pa trenutno zasedajo večinoma opuščene skladiščne hale. Na tem območju naj bi zrasla nova mestna četrt s stanovanji, muzeji, gostinsko ponudbo, hoteli, novo marino, velikim parkom in kopališčem. Ta naj bi bila z zaledjem in končno postajo na Opčinah povezana tudi z novo žičnico.

Everest Bertoli, ki je vodja razvoja Starega pristanišča, je na tiskovni konferenci podrobno predstavil občinski sklep, ki obravnava okoli 620-milijonsko naložbo zasebnega vlagatelja. Družba Costim bi na območju starega pristanišča uredila dva hotela s skupno 200 sobami, študentski dom, stanovanja za starejše občane, med 200 in 300 stanovanj, gostinske in trgovske lokale, center dobrega počutja, nove plaže. Del Starega pristanišča bi ostal v javni lasti, zanj bi Občina Trst iskala koncesionarje. 19 skladišč bi družba Costim odkupila za okrog 46 milijonov evrov in jih nato oddala ali prodala.

Občina je pred kratkim na tem območju že začela graditi komunalno infrastrukturo, lokalne oblasti, dežela Furlanija-Julijska krajina in pristaniška oblast, pa so dosegle dogovor o prenosu lastništva ter sofinanciranju projekta. Načrt je zdaj že tudi urbanistično potrjen. Vodja projekta na tržaški občini je napovedal, da bodo v pogodbi o javno-zasebnem partnerstvu številne varovalke, da se bo projekt razvijal hitro in ekonomično, med drugim si bo mesto pridržalo pravico, da na zasebnega partnerja ne bo preneslo lastništva nad zemljiščem, dokler ta ne bo izpolnil pogodbenih zavez. Tržaška občina bo za projekt Starega pristanišča skupno namenila 40 milijonov evrov: 21 milijonov za park in 19 milijonov za spominsko avenijo.

Park si je zamislil genovski arhitekt Alfonso Femia. Na zeleni poti skozi Staro pristanišče bo tako 680 avtohtonih dreves z drevesnico, vodo, ki bo mestoma poniknila in spet pritekla na plan, ter travniki, ki bodo pohodni. Zelenje bodo prečkale vijugaste poti ter v prihodnosti tudi trgi (ti zaradi omejenih sredstev za zdaj še niso predvideni), ki jih bodo obdajale mogočne stare pristaniške zgradbe. Vzporedno s parkom, ki bo na morski strani, bo ob nekdanji železnici potekala spominska avenija (Viale Monumentale), ki bo cestna povezava s pločniki in kolesarsko potjo proti središču mesta. 

Nova mestna četrt bo z zaledjem mesta in Krasom povezana s kabinsko žičnico, ki bo imela štiri postaje, Trst center na vzhodnem robu, Staro pristanišče v osrčju nove četrti, Bovedo in Opčine. S kabinsko žičnico bi lahko v eni uri prepeljali 1400 ljudi, pot med Opčinami in središčem Trsta pa bo trajala 16 minut. Ni še jasno, kako bi nova povezava vplivala na Openski tramvaj, ki so ga iz varnostnih razlogov po nesreči leta 2016 ukinili, proge pa kljub večmilijonski nadgradnji do danes še niso ponovno odprli.

Postavitev žičnice se sooča s težavami, saj izvajalci niso pridobili kulturno-varstvenega soglasja, ki ga projekt ni prejel od Zavoda za spomeniško varstvo. Odločitve nista potrdila niti dva strokovna odbora. Staro pristanišče z bogato arhitekturno nepremičninsko dediščino naj bi ostalo nedotaknjeno v zračni liniji, prometno pa naj bi se povezalo s tradicionalnimi prevoznimi sredstvi, med katerimi varuhi spomenikov omenjajo tramvaj. »Na občini so to dokumentacijo skrivali tri mesece. Dovolj je zavajanja javnosti. Tisti, ki odločajo, so projekt označili kot neprimeren in nespoštljiv do zakonov glede varstva kulturnih spomenikov,« je dejal deželni in mestni svetnik Demokratske stranke Francesco Russo.

Na občini pričakujejo, da bo prihodnje leto stekla gradnja nove mestne četrti. Tržačani prenovo pozdravljajo, ostali, ki so razmišljali o selitvi v to lepo mesto, pa se bojijo, da bodo cene stanovanj v mestu skokovito narasle. Že tako zadnjih pet let naraščajo hitreje kot v drugih primerljivih mestih. Pred leti je veljalo, da so cene stanovanj v Trstu zelo ugodne, z obnovo Starega pristanišča pa bodo cene kmalu dohitele tiste v Ljubljani.

Simon Smole

Back to top button